3 redenen om natuurlijke cosmetica te gebruiken

3 redenen om natuurlijke cosmetica te gebruiken

De meeste mensen gebruiken dagelijks cosmetische producten, of het nu gaat om een aftershave voor mannen of een gezichtscrème voor vrouwen of gewoon klassieke producten zoals make-up of een foundation.

Maar weet je eigenlijk welke ingrediënten er in deze producten zitten die je dagelijks gebruikt en die jouw lichaam elke dag opneemt? Conventionele cosmetische producten bevatten vaak stoffen die problemen kunnen veroorzaken. Dit zijn bijvoorbeeld siliconen, parabenen, microplastics en geurstoffen, om er maar een paar te noemen. Geen van deze stoffen is acuut levensbedreigend, maar het milieu en de mens kunnen er op de lange termijn wel onder lijden. Al deze problematische ingrediënten komen niet voor in natuurlijke cosmetica, maar laten we het eens nader bekijken.

1. Beter voor de gezondheid

Er is een groot aantal verschillende producten voor persoonlijke verzorging en cosmetica. Van douchegels en shampoos tot crèmes en lotions tot deodorants en make-up. De meeste mensen die ten minste een normaal niveau van persoonlijke hygiëne handhaven, gebruiken elke dag veel verschillende producten - en al deze producten kunnen ingrediënten bevatten die problematisch zijn voor de gezondheid en die door de huid en zelfs in de bloedbaan kunnen komen.

Klassiekers van deze problematische ingrediënten zijn PEG's, minerale oliën en parabenen. Deze worden ervan verdacht kankerverwekkend te zijn.

Omdat natuurlijke cosmetica deze stoffen niet bevat, stel je je niet aan dit risico bloot bij het gebruik van producten met een natuurlijk cosmetisch zegel.

2. Beter voor het milieu

Je hebt er misschien wel van gehoord in de media: microplastics worden een steeds groter probleem omdat deze kleine plastic deeltjes overal doordringen vanwege hun kleine formaat. Inmiddels zijn er ook microplastics aangetroffen in grondwater of in verschillende dierlijke producten zoals melk of honing.

Microplastics vind je in veel peelings of tandverzorgingsproducten, maar ook in glitter.

Het grote probleem is dat rioolwaterzuiveringsinstallaties deze kleine plastic deeltjes niet effectief kunnen filteren. Op deze manier komt het in natuurlijke wateren, dus in het milieu. Dit is niet alleen slecht voor dieren en planten, want de microplastic die in de natuur terecht is gekomen, vind je uiteindelijk ook op onze borden - bv. als ongewenst ingrediënt in een visschotel. (Vissen verwarren de microplastic deeltjes vaak met voedsel.)

Het gebruik van microplastics in natuurlijke cosmetica is verboden. Je doet dus niet alleen de natuur een plezier, maar ook jouw gezondheid op lange termijn.

3. Goed voor huid en haar

Wellicht heb je al de ervaring gehad dat natuurlijke cosmetische reinigingsmiddelen (douchegel of shampoo) minder schuimen. Veel mensen voelen zich dan minder schoon en schakelen daarom weer over op conventionele producten. Maar er is een reden. Conventionele producten bevatten veel schuimvormende chemische ingrediënten. Deze zorgen voor een geweldig schuim, maar niet veel anders. In feite zijn natuurlijke cosmetische producten vaak zachter voor huid en haar, juist vanwege het ontbreken van deze stoffen. Wat veel schuimt, droogt meestal te veel uit. Het schuim wast zelfs het laatste beetje van de beschermende laag van onze huid weg, wat op lange termijn kan irriteren.

Samengevat

Natuurlijke cosmetica is goed voor het milieu en jouw eigen gezondheid. Omdat de markt de afgelopen jaren wereldwijd zo snel is gegroeid, is er nu een ruime keuze aan producten in alle prijsklassen en voor alle huidtypes. Bovendien lijken natuurlijke cosmetica steeds meer op conventionele cosmetica in termen van consistentie, uiterlijk en gebruik, maar zonder de reeds genoemde negatieve gevolgen.

Het is alleen belangrijk dat je precies weet of een merk daadwerkelijk natuurlijke cosmetica is of niet. Bij Ecco Verde doen we dit werk voor jou. In onze winkel vind je alleen merken en producten die ofwel een certificaat van natuurlijke cosmetica hebben, ofwel die voldoen aan de eisen maar om verschillende redenen nog geen certificaat hebben. (Zo kunnen veel kleine merken de vaak dure certificaten nog niet betalen.)