Betere slaap voor een betere huid

dinsdag, 10. september 2019

Betere slaap voor een betere huid

Een goede nachtrust staat synoniem voor een gezonde, stralende en egaal uitziende huid. Wanneer we last hebben van slaaptekort en vermoeidheid, produceert ons lichaam meer van het stresshormoon cortisol. Verhoogde cortisonniveaus kunnen leiden tot verhoogde niveaus van stress en ontstekingen in het lichaam die de kwaliteit van onze huid beïnvloeden. Slechte slaapkwaliteit staat nu bekend als een factor die de ernst van ontstekingsziekten van de huid kan verhogen. Dit leidt tot verhoogde jeuk, wat de slaap beïnvloedt. Omgekeerd kan het vangen van voldoende z's het lichaam helpen de huid te reinigen, wat op zijn beurt de slaap en de gezondheid van de huid verbetert.

Hier zijn 6 goede redenen om voldoende shuteye te krijgen:

  1. Gebrek aan slaap verergert bestaande huidproblemen.
    Ontstekingsreacties nemen toe, wat kan leiden tot een toename van acne-aanvallen, huidgevoeligheid en verhoogde allergische contactdermatitis.
  2. Onvoldoende slaap beïnvloedt de natuurlijke schoonheid van de huid.
    Verhoogde ontstekingsniveaus in het lichaam leiden tot verhoogde afbraak van collageen- en hyaluronzuurniveaus, dat wil zeggen de belangrijkste stoffen die de elasticiteit en de natuurlijke uitstraling van de huid behouden.
  3. Onvoldoende slaap verergert immuungerelateerde huidproblemen.
    Verhoogde ontstekingsniveaus in het lichaam beïnvloeden het vermogen van het lichaam om het immuunsysteem te reguleren.
  4. Voldoende slaap regelt de vochtbalans van het lichaam.
    Terwijl we slapen, harmoniseert het lichaam zijn vochtbalans. De huid kan vocht terugwinnen dat gedurende de dag is verloren. Overtollig water wordt daarentegen verwijderd. Onvoldoende slaap kan leiden tot een slechte waterbalans, wat resulteert in wallen onder de ogen en donkere kringen, evenals een droge huid en zichtbare rimpels.
  5. Onvoldoende slaap versnelt het verouderingsproces.
    De concentratie groeihormonen die beschadigde cellen repareren, neemt toe terwijl we slapen. Onvoldoende slaap leidt ertoe dat deze cellen niet worden gerepareerd, waardoor tekenen van huidveroudering duidelijker worden.
  6. Onvoldoende slaap draagt bij aan gewichtstoename.
    Goede slaap helpt bij gewichtsbeheersing, wat goed is voor onze huid. Goede slaap remt honger. Als gevolg hiervan is men in staat om snoepen of knabbelen aan snoepjes te beteugelen.

Tips voor een goede nachtrust

Hier zijn enkele tips voor jou om 's nachts goed te slapen en om iets goeds voor je huid te doen.

  • Eet 's avonds niet een te grote maaltijd.
  • Drink de hele dag door veel water, maar niet 's avonds laat.
  • Slaap met een warme deken in een zeer donkere, koele kamer.
  • Verwijder alle elektronische apparaten uit de slaapkamer (behalve misschien de wekker).
  • Gebruik ademende katoenen lakens en was ze regelmatig, zodat mijten en bacteriën zich niet kunnen ophopen.
  • Gebruik geen sterk geparfumeerde reinigingsmiddelen, omdat deze geuren de huid kunnen irriteren.

Schoonheidsslaap is geen oud cliché, maar een must als je een mooie, stralende huid wilt. Dus stap in wat onmisbare shuteye, je huid met dank je wel.