Gezonde huid, zelfs in de koude wintermaanden

zaterdag, 07. december 2019

Gezonde huid, zelfs in de koude wintermaanden

Wist je dat bij elke graad Celsius dat de temperatuur daalt, onze huid ongeveer 10 procent minder olie produceert? In de winter, waar de temperaturen vaak onder nul graden zijn, worden alle huidtypen van nature droger omdat de luchtvochtigheid over het algemeen veel lager is dan in de zomer.

Maar dat is niet het enige probleem voor onze huid. Kachels drogen de lucht in slecht geventileerde ruimtes nog meer uit en dan zijn er nog de effecten van het kerstvakantie-dieet. Het komt heel vaak voor dat de huid gespannen of geïrriteerd aanvoelt en speciale zorg nodig heeft.

Hier zijn een paar zachte manieren om de hardheid van de winter effectief tegen te gaan en de huid voor de volgende lente gezond te maken - ongeacht het huidtype dat je hebt.

Peeling zonder de huid te irriteren

Als je in de winter schilferige plekken op de huid opmerkt, bent u niet alleen. Veel mensen hebben er in de koude maanden last van. Het gebruik van een peeling kan dan zorgelijk zijn, maar hier is geen reden voor, omdat niet alle peelings hetzelfde zijn. Een zachte peeling met ronde reinigingskorrels verwijdert dode huidschilfers. Dit betekent dat de verzorgende crème en olie de huid beter en dieper kunnen penetreren en dus een beter effect hebben.

Een druppel olie

In de winter is het een goed idee om een gezichtsolie toe te voegen voor gezichtsverzorging om het vocht in de huid te houden en te beschermen tegen de droge lucht. Masseer eenvoudig 2-3 druppels van de olie naar keuze in een gereinigde, licht vochtige huid. Een gezichtsolie als aanvulling op de gezichtscrème kan wonderen verrichten.

Voed de droge huid

Gebarsten lippen of handen zijn een veel voorkomende aandoening die bij veel mensen in de winter voorkomt. Droge huid heeft de hele dag vocht nodig om te regenereren. Hoewel de juiste verzorgingsproducten de huid van buitenaf vocht geven, moeten we deze ook van binnenuit leveren. Zorg ervoor dat u voldoende drinkt in de winter. Water, groene thee of vruchtensappen zonder toegevoegde suikers zijn goed. Vermijd alcohol en koffie omdat deze een drainerende werking hebben.

Bepaalde voedingsmiddelen helpen ook om de huid in balans te houden. Dit omvat alle voedingsmiddelen die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren, d.w.z. noten, zaden, zalm enz. Een goede toevoer van vitamine A is ook belangrijk. Dit komt vooral voor in kleurrijke groenten en fruit.

Verminder douchetijd

Hoe lekker het ook is om onder de douche te zingen en je tijd te nemen, warm water haalt snel waardevol vocht uit de huid. Water verdampt op de huid en neemt de waardevolle natuurlijke oliën mee die de huid elastisch en soepel maken. Het beste is om een douche te nemen voor maximaal 15 minuten en alleen met lauw water.

Vergeet ook niet om alleen zachte zeep, douchegels enz. te gebruiken. In de winter is de huid toch al gestrest, dus we hoeven hem niet nog verder te irriteren met agressieve verzorgingsproducten. Producten zonder alcohol of geurstoffen zijn het beste.

Direct na het douchen is het ook een goed idee om een crème op oliebasis aan te brengen zodat de huid niet uitdroogt. Producten met avocado-olie en / of sheaboter zijn hiervoor ideaal.

De juiste kleding

Droge huid heeft last van krassend textiel en ook van onbeschermde blootstelling aan de elementen. We moeten onze huid in de winter beschermen tegen de wind en, door velen vergeten, ook tegen de zon. Het is het beste om meerdere lagen aan te brengen, dan kun je je aanpassen aan de temperatuur. Pas op dat u geen irriterende, ruwe stoffen draagt. Katoen en zijde zijn het beste, zodat de huid kan ademen. Vergeet ook niet om de kleding te wassen met milde schoonmaakmiddelen zodat er geen ongewenste huidreacties optreden.

Met deze kleine veranderingen in de huidverzorging is een stralend mooie, gezonde huid in de winter makkelijk te bereiken.